Voor onze opdracht hebben wij het Canvas Model voor HEMA ingevuld. In dit bestand kunt u het resultaat bekijken.
Value Proposition
Het HEMA assortiment is zeer breed. zo richt HEMA zich niet alleen meer op textiel, maar kun je ook persoonlijke verzorgingsproducten, levensmiddelen, kantoorartikelen en nog veel meer bij HEMA terecht. Een belangrijke waarde propositie van deze artikelen van HEMA is de prijs die ze aanbieden. HEMA verkoopt een vast assortiment tegen een lage prijs.
Alles in de winkel is 100% HEMA. HEMA maakt alle artikelen zelf. Alles wat HEMA doet, denkt en wil, draait om het 'huismerk'.
HEMA biedt de klanten een goede service. Bevalt een HEMA product niet, dan krijgt de klant het geld terug. De klanten zullen dit waarderen en vaker bij HEMA winkelen of bepaalde producten kopen.
Iedereen heeft zijn eigen HEMA. HEMA heeft kleine winkels voor de snelle boodschap in dorpen en stations, of juist grote HEMA's waar klanten uitgebreid kunnen winkelen en de online-shop waarop klanten vanuit thuis producten kunnen bestellen. Iedereen klant heeft zo zijn voorkeur.
Customer Relationships
Persoonlijke hulp: In de winkels van HEMA zijn medewerkers aanwezig. De medewerkers van HEMA helpen de klanten tijdens het verkoopproces of nadat de aankoop is voltooid.
Online: Klanten van HEMA kunnen ook een groot aantal producten van HEMA via de
online-shop kopen. Heeft de klant vragen over een bepaald product, de online-shop of over HEMA dan kan zij die stellen via de online klantenservice.
Cocreatie: Jaarlijks organiseert HEMA een ontwerpwedstrijd waarbij klanten nieuwe producten ontwerpen voor HEMA. Het beste product zal in alle filialen van HEMA geïntroduceerd worden.
Channels
HEMA gebruikt de wekelijkse folder en reclamespotjes op televisie, radio en internet om de klant te informeren. Ook is mond tot mond reclame erg belangrijk voor HEMA.
Wanneer de klant voor HEMA kiest dan kiest de klant voor kwaliteit voor een aantrekkelijke prijs. Daarnaast is het ruime aanbod van HEMA ook belangrijk.
Ook is HEMA online actief, onder andere op sociale media en de eigen website van HEMA. Bestelt de klant online artikelen, dan wordt het bezorgd door een bezorger van selekt vracht. Koopt de klant artikelen in de winkel dan neemt de klant artikelen mee na betaling.
Mocht er toch iets niet goed zijn aan de artikelen of heeft de klant nog vragen, dan kan de klant zich richten tot de HEMA klantenservice.
Customer Segments
De zes belangrijkste klantsegmenten van HEMA zijn:
Dames
Vrouwen kopen bij HEMA kleding, lingerie, badmode, nachtmode, accessoires, verzorgingsproducten en beauty-producten. Veel artikelen uit het assortiment van HEMA zijn gericht op vrouwen.
Baby en kind
Moeders kopen bij HEMA kleding, verzorgingsproducten en speelgoed voor baby's en kinderen. Moeders kunnen ook bij HEMA terecht voor het inrichten van baby- en kinderkamers.
Fotoservice
Klanten kunnen bij HEMA foto's laten ontwikkelen. Klanten kunnen zelf fotoalbums, wenskaarten, kalenders, agenda's, tassen en wanddecoraties samenstellen en ontwerpen.
Eten en drinken
Klanten kunnen voor hun gebak, brood, wijnen, snoepgoed, vleeswaren en hapjes terecht bij HEMA. Ook is er bij elk filiaal een restaurant aanwezig.
School en kantoor
Studenten kunnen hun schoolartikelen bij HEMA kopen. Ook kopen bedrijven hun kantoorartikelen bij HEMA.
Huis en tuin
Veel moeders kopen artikelen bij HEMA om het huis en de tuin in te richten.
Inkomstenstromen
Kostenstructuur
HEMA hanteert een lage prijs naar de consument toe, dus zal kosten gestuurd moeten werken. De kosten die HEMA heeft, bestaan voornamelijk uit marketing activiteiten. Daarbij maakt HEMA gebruik van Scopevoordelen. In de reclame spotjes van de HEMA zie je het logo groot in beeld. Ze laten een groot gedeelte uit het assortiment zien tijdens de reclame. De reclame draait nooit om één product altijd wel om meerderen. Ook maken ze reclame voor eigen merk producten, of als ze een actie aanbieden. Tot slot steken ze ook veel geld in het promoten van de website. HEMA produceert niet zelf, dus ze hebben geen productiekosten. Wel hebben ze kosten aan het uitbesteden van de productie. HEMA biedt diensten aan, ze hebben dus ook kosten aan het personeel dit valt onder de vaste kosten voor de fulltimers en voor variabele kosten voor de parttimers. HEMA is erg flexibel in de kosten, aangezien ze de productie uitbesteden.
Key Activities
Bij HEMA staat de categorie productie centraal. HEMA produceert zelf geen producten maar zorgt er wel voor dat de producten geleverd worden aan de klant. HEMA ontwerpt zelf wel veel producten die zij verkopen.
HEMA past het beste bij kwaliteitsmanagement doordat ze zich wel bezig houden met ontwerpen van producten. Kwaliteitsmanagement moet daarom ook centraal staan bij HEMA. Het is belangrijk dat je klaar staat voor je klanten en ze een bijzondere waarden kan bieden. HEMA is niet duur maar levert wel van goede kwaliteit. HEMA legt haar focus op het prijsbeleid. Zo kunnen ze uiteindelijk winst maken. HEMA hanteert een goede prijs betreft kwaliteitverhouding. Ook zijn vanwege die website ICT en logistiek belangrijk bij HEMA. Als er besteld wordt via de website staat er aangegeven wanneer het geleverd wordt. Er moet dan dus wel gezorgd worden dat de logistiek op orde is, zodat er op tijd gepickt en verzonden kan worden. Om de bestellingen binnen te laten komen en goed te laten verlopen is ICT belangrijk. Het is geen goede zaak als er bestellingen verloren gaan door technische fouten.
Key Resources
HEMA maakt gebruik van Fysieke Resources en Intellectuele Resources. Tot de Fysieke Resources behoren de gebouwen van HEMA, zoals de winkels en het hoofdkantoor. Ook zijn de kassa’s, schappen, de machines en vitrinekasten van het restaurant en de inventaris van het hoofdkantoor onderdelen van de Fysieke Resources van HEMA. Ook maakt HEMA gebruik van Intellectuele Resources. In de winkels heeft HEMA geen klantenbestand, maar op de online-shop heeft HEMA wél een klantenbestand/database waar ze gebruik van maken. Ook is de kennis en de informatie die HEMA gebruikt een onderdeel van de Intellectuele Resources.
Key Partners
HEMA produceert niet zelf, maar hebben wel allerlei verschillende soorten producten die ze aanbieden. Ze hebben dus ook veel key partners. Zo worden HEMA worsten bij Unox gemaakt, hier is sprake van een strategische alliantie. Ook krijgt HEMA hobbyproducten van Avec geleverd, hier is sprake van lange termijn koper/leverancierrelatie.
HEMA werkt op dit moment samen met Dance4Life. Je kunt zelf je eigen producten ontwikkelen. Een deel van de opbrengst gaat naar Dance4Life. Het gaat hier dan om strategische allianties. Ook de samenwerking met het Nederlands fotomuseum valt onder strategische allianties.
Key partners zorgen ook voor optimaliseren en schaalvoordelen. Leveranciers leveren ook aan derden, waardoor ze efficiënter kunnen produceren en over meer kennis beschikken om efficiënt te produceren. Dit zijn voordelen voor HEMA. Ook worden risico’s en onzekerheden beperkt met key partners. Met ontwikkelkosten en schommelingen in de omzet heeft HEMA hierdoor niks te maken. Ten slotte is er sprake van acquisitie van bepaalde resources en activiteiten die HEMA zelf niet heeft, zoals kennis en patenten.
Ik mis de inclusiviteit., het is ook voor mannen
BeantwoordenVerwijderen